Sunday, March 20

Tudung Hajah Siti Nurhaliza



Entri kali ni bukanlah nak memburuk-burukkan seorang public figure, yakni Hajah Siti Nurhaliza. Cuma sebagai peringatan kepada diri sendiri dan para pembaca, terutamanya Hajah Siti.


Sekarang ni, macam-macam fesyen tudung. Cuma ikut syariat ataupun tak ikut syariat je. Apapun, ikutlah syariat, bukan ikut artis walaupun artis tersebut bergelar Hajah, Tan Sri, Datuk, nenek, ataupun makcik


Lepas balik haji, Hajah Siti pakai tudung. Tapi sayangnya tudungnya langsung tak ikut syariat. Ada yang terbonjol jambul kat depan ala-ala menteri kita. Ada sorang ustaz ni cakap, tudung macam ni adalah 'tudung nasi lemak'. Sebab, nasi lemak yang berbungkus tu, kadang-kadang kita masih nampak ikan bilis terkeluar sebab bungkusannya tak sempurna. Hehehe...



Ha... yang ni pulak, memang tak layak digelar tudung. Hanya layak digelar 'penutup rambut'. Apalah fungsi pakai benda ni? Adakah benda ni jadi sandaran untuk Hajah Siti menutup rambutnya?



Masalah kita adalah: ummat tak pandang syariat sebagai tolok ukur. Tetapi memandang artis sebagai ikutan. Kalau artis tu tersimpang, tersimpanglah orang yang mengikut. Artis memainkan peranan yang amat besar dalam kehidupan akhir zaman ni...




*****



وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ



Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. 
[an-Nur:31]

3 comments :

.m y z. said...

nice entry sis ;) makin lama rasanya makin luas nampak jambul. huhu.

EYFAalias said...

hehe. tahu xpe. tapi itu semua terpulang pada diri masing masing. pokok pangkal niat kite =)

Tea said...

kalau xsedia pakai tdung, katakan awal2. jgn hipokrit. huhu. ini x, makin lame makin terlucut ke belakang tudungnya. masya-Allah.

 
\\ALL RIGHT RESERVED. Copyright@ HAK MILIK AFIFAH ALIAS//
Full Designed by eyfaaliasstory.blogspot.com