Saturday, October 29

Jangan salahkan babi.

Assalamualaikum.

Di dalam Bahasa Melayu, perkataan babi merupakan kata kesat bagi tujuan memaki hamun atau menghina orang lain. Dalam kebanyakan bangsa, haiwan babi diangggap hina dan gelaran babi adalah satu gelaran buruk.

"Babi lah kau ni !"

"Pergi jahanam lah, perangai masing-masing macam babi!"

"Mulut bau longkang, perangai macam babi!!"

"Bodah lah kau ni macam babi je!"

Babi atau khinzir ialah sejenis haiwan mamalia yang bermancung panjang dan berhidung leper. Babi adalah omnivor, yang bererti mereka memakan daging dan tumbuh-tumbuhan. Selain itu, babi dianggap salah satu mamalia yang paling pintar, dan dilaporkan lebih pintar dan mudah dipelihara dibandingkan dengan anjing dan kucing.


See? Babi  salah satu binatang paling pintar. Sikit-sikit nak salahkan babi. Semua benda kau nak samakan dengan babi. Kalau kau sendiri yang bodoh kenapa nak salahkan babi pulak? Haaa. Lagi satu kau nak cakap orang lain perangai macam babi, kau pernah berkawan dengan babi ke sampai kau boleh tahu perangai babi tu macam mana?

Kadang-kadang aku kesian kat babi. Memang lah dia haram. Kotor. Tapi tak boleh lah semua nak kaitkan dengan babi. Kalau babi tu ada perasaan dah lama babi tu menangis sampai mata dia buta sebab frust korang asik salahkan dia aje. Babi tu tak buat dosa pun dengan kau. Lagi pun babi tu kan makhluk Allah juga kan?  Aku tak rasa Allah cipta babi semata-mata untuk di maki hamun oleh manusia. Setiap benda yang Allah cipta ada kebaikan and keburukkan tersendiri. So, mind your word baby ^_^

25 comments :

syarifahsidrus said...

jagala percakapan masing2 kan :)

El-Janna said...

haaaa tau xpe.. cian babi tu.. haishh

faiz amir said...

i think babi nie sangt cute , tapi sygnya semua ta sukakannya, like ur entry , -faezamer <3

Nurnajwa KZ said...

Yeah, kesian babi --

siti kektus said...

kalau cakap tu, nanti mak marah. hoho :p

Abg Stalker said...

sbb tu klu kita ckp 'babi' kita dpt dosa.sbb dia x slh pun dlm hdp kita.dia cuma bersalah dlm undang2 Islam je. :D

Rosalia said...

ske entry ni serious. kesian babi. gunalah haiwan lain plak.

Azzah said...

dia pun ciptaan Allah kan?

sarah mohamad said...

haaa .. babi yang tak bersalah di salahkan heheheh apa2 punggg percakapan kena jaga. hehe :D

Si Sotong Manja said...

manusia bodoh pnya angkara , babi dpt nama ^^ cian la babi nie :)) budi bahasa budaya kita ^_^

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

kesiaannn si babi tu lalala

AkuTracy said...

haram mmg haram tp jgnlah hina dia...:( haiwan ciptaan Tuhan juga nmanya

kura said...

okey.. berhenti menyalahkan babi. Ehh. hahah

Miss Eiza said...

eh comel pulak gambar tu.haha~

*kite kalau cakap babi memang kena tenyeh mulut tu ngan cili

Ana Farhana said...

huuu,nice entry :)

Ahmad Haziq Azlan said...

tak pernah dengar orang salahkan khinzir mahupun pig

Miss Xyz =) said...

ha'ah skrg ni org fkir mncarut tu stu bnde yg cool. entah papelaa.. ckp psl ba alif ba ya ni.. sye sndiri nk sbut prkataan tu rse serbe slah. pdhl haiwan je kn. tp sbb rmai sgt org gunakn utk mncarut jdi sye sndiri jdi serba slah.

hekhek, terpnjg komen lak :P

SoLy SoLicious said...

*babi jugak disebut ha

fany wany said...

huehuehue.
kesian babi

♛ dja sukhri said...

cantik kasut b*b* tu.. tapi an, ape yang b*b* tu pijak agaknye?? ish3..

erk, takmoo sebut b*b*.. heh, kbai ^_^

Woofer Storm said...

bukan apa,dorg ni kalau jahat semua samakan dgn babi..adehhh

folow sini ya^^

Terbang Bersamaku said...

kena jaga percakapan...tak elok mencarut2 nie..

aimie amalina said...

dulu ada kwn
selalu panggil kwn die babi
ehmmmm

Gua Tertidur said...

hahaha.. tapi babi makanan asas dia adalah tahi die sendiri. macam mana tu? hahahaha..yeeeek! babi kau babi!

era kecik said...

sikit-sikit nak salahkan babi.. babi kan makhluk tuhan jugak..

jangan buat macam tu tau! :)

 
\\ALL RIGHT RESERVED. Copyright@ HAK MILIK AFIFAH ALIAS//
Full Designed by eyfaaliasstory.blogspot.com